konténeres részszállítás

Részszállítás – ezekre kell figyelni a megrendeléskor

A részszállítás avagy a konténeres LCL szállítás nüanszairól lesz szó a mai cikkben. 30 évnyi nemzetközi költöztetési tapasztalattal a hátunk mögött úgy gondoltuk, hogy itt az ideje összegyűjteni a legfontosabb szempontokat, hogy a szállítmányozást megrendelő ügyfelek számára megkönnyítsük a tájékozódást.

Nézzük csak, hogy mire kell ügyelni, amikor konténeres részszállítást szeretnénk rendelni!

FCL és LCL – a konténeres szállítás szakzsargonja

Az FCL a Full Container Load rövidítése, tehát a teljes konténernyi rakományt jelenti. Míg az LCL rövidítés mögött a Less Container Load kifejezés, tehát a részrakomány rejlik.
Nemzetközi költözéskor gyakran előfordul, hogy a megrendelőnek nincs annyi költöztetendő bútora, berendezése, amely egy teljes tengeri konténert megtöltene. Ilyenkor jó választásnak tűnhet a részrakomány, hiszen sokkal kedvezőbb szállítási díjakkal jár.

Látszólag! Ugyanis ezen a ponton szokott az ügyfél érdeke és a szállítmányozási gyakorlat szembe kerülni: kulcsfontosságú, hogy mit takar a részszállítási díj és mire terjed ki a kapott árajánlat.

Miből áll a részszállítás díja?

LCL szállítás

Megrendelőként kézenfekvő, hogy ha azt mondja nekünk egy szolgáltató, hogy a költöztetendő rakomány szállítás díja ennyi és ennyi, akkor azt felveszik a megadott címen és leszállítják az új címünkre. Valójában a nemzetközi költöztetés és a nemzetközi szállítmányozás ennél bonyolultabb: ritka, hogy egy szereplő vinné végig a teljes folyamatot.

Általában egy költöztető cég felveszi az LCL rakományt, esetlegesen segédkezik a konténerbe való becsomagolásban, vámkezelésben, majd elhelyezi a hajón, egy hajósügynökkel egyeztetve. Ettől a ponttól kezdve a hajózási társaságé és a hajósügynöké a felelősség, ők kezelik a szállításra kijelölt konténert. A célkikötőben egy másik szolgáltató felveszi a konténert, kirakja a raktárában a szállítmányokat és ő gondoskodik a vámkezelésről és az új címre való kiszállításról, pakolásról, kicsomagolásról.

A részszállítás során az egyes szereplők pedig külön-külön díjakért dolgoznak, ezért kiemelten fontos körbejárni, hogy az árajánlatban szereplő összeg pontosan mely költségeket takarja.

A költöztetői díjat, a kikötői díjat (THC, Terminal Handling Charge), a konténer teherautóra való átpakolásának díját, az emeletre felhordás díját, az egyedi bútorok szét- és összeszerelési díját, a keletkező hulladék elszállítását?

Ezekről mind szót kell ejteni, amikor megegyezünk egy költöztetővel.

A kedvezőbb szállítási díjú LCL szállítás könnyen válhat drágábbá

részszállítás MoveArtis

Míg 2020-ban egy 5 köbméter mennyiségű LCL szállítmány, szállítási ára Ausztrália és Magyarország között 350 EUR körül mozog, addig a kikötői díjak 500-1000 EUR-t is kitehetnek. Ugyanez a kikötői költség teljes konténer megrendelésekor 350-400 EUR – hiába utazik szinte üresen a konténer, ugyanazzal a mennyiségű költöztetendő csomaggal.

Sajnos csak az idei nyáron több olyan esettel találkoztunk, amikor a szállítmány kikötői díja, a THC több száz euróval magasabb volt a vártnál és a megrendelőt ennek kockázatáról korábban nem tájékoztatta a szolgáltatója. A legtöbb esetben ugyanis ezt a rapszodikusan változó költségtételt kizárják az ajánlatból. Ezt a tényt az ÁSZF-ben rejtik el vagy kizárják a költségek közül, – előzetes tájékoztatás nélkül – amit teljes egészében az ügyfélnek kell rendeznie, egyébként nem vehető át a szállítmánya.

Épp ezért, amikor részszállításra ajánlatot kérünk, mindig tételesen ellenőrizzük, hogy az összes kapcsolódó, esetlegesen felmerülő díjat magába foglalja-e a kapott dokumentum.

A MoveArtisnál az ügyfélközpontúság az egyik fő ismérvünk, de a kikötői díjak járványhelyzetben való ingadozásával mi sem tudunk előre kalkulálni. Viszont a transzparencia jegyében mi belefoglaljuk az árajánlatunkba, hogy milyen összeghatárig tartalmazza a kikötői díjat, ami felett extra költség merülhet fel. Így a megrendelőink előre átlátják, hogy nagyságrendileg milyen kiadásokkal kell számolniuk és ha kiugróan magas az előre nem látható kikötői költség, akkor mindössze a különbözet rendezéséről kell gondoskodniuk.

Egyeztessünk a költöztetés kapcsán!

Extra költségek a konténeres részszállítmány díján felül

A kikötői díjon felül több olyan, kisebb díj is van, amely nem minden esetben merül fel, de érdemes érinteni. Ezeket mind végig kell gondolni megrendelőként – ideális esetben a költöztető vállalkozás ezekre külön rákérdez az ajánlat kiadása előtt.

1. A biztosítás fedezeti köre

A MoveArtisnál mindig teljeskörű felelősségbiztosítással dolgozunk, így a szállítandó csomagokra az átvételtől számítva a leszállításig teljeskörű garanciát vállalunk. Ha bármi esetlegesen megsérülne a mi felügyeletünk alatt – legyen szó egy mosógép oldalának megnyomódásáról vagy egy lépcsőházi vakolat megkarcolódásáról – akkor a mi biztosítónk gondoskodunk a javításról, cseréről vagy kártalanításról.
Nem minden szolgáltató gondolkodik így, ezért az alacsonyabb ár mögött sokszor nagyobb kockázat lapul: ezt mindenképp érdemes megvizsgálni.

2. A konténer kiszállításához kapcsolódó díjak

Szinte egész Budapesten súlykorlátozások vannak érvényben, tehát a konténert mozgató kamionnal a legtöbb utcába nem lehet behajtani. Így a kikötőtől vagy a gyűjtőraktártól a megrendelő címéig tartó út még extra feladatokat rejthet.

Szinte biztosan át kell pakolni a részszállítás során a rakományt kisebb teherautóra. Bizonyos esetekben pedig több emelet magasra kell felcipelni a csomagokat, sok esetben lift nélkül vagy az épületen kívül közlekedve. Ugyanígy a széfek, zongorák és hasonló, kevéssé szabványméretű vagy -súlyú rakományok szállítása is felárral járhat. Ezekre a tételekre mindig érdemes kitérni, hogy transzparens árajánlatot kapjunk!

3. A kicsomagoláson innen és túl

Több költöztető cég, így mi is nagyon szívesen segítünk a bútorok összeszerelésében, a ház körüli teendőkben, hogy a kicsomagolás és a berendezkedés ideje ne nyúljon el kényelmetlen napokra, hetekre. De amíg egy asztalt vagy egy ágyat könnyedén össze lehet állítani, addig némelyik zegzugos, útmutató nélküli svéd szekrény újra összeállításához már komolyabb felszereltség és hozzáértés kell. Ezért fontos ezeket külön, előre jelezni.

Minden költöztetés tetemes mennyiségű csomagolóanyagot igényel, amelyek a kicsomagolás pillanatában feleslegessé válnak. A MoveArtisnál környezettudatosan gondoskodunk erről is: amit lehetséges, azt újrahasznosítva, a maradékot szelektív hulladékként, külön szortírozva kezeljük. (Egyéb háztartási hulladék, szemét elszállításában épp ezért nem tudunk segíteni.) Az árajánlatunk minden esetben magába foglalja a csomagolóanyagokról való gondoskodást.

MoveArtis – Költöztetés bizalommal

Egy költözés sérülékeny, stresszes és bizonytalan időszak, főleg, ha országok között zajlik. Minden ember és minden család életében kritikus pont, épp ezért ilyenkor olyan szolgáltatókra van szükségünk, akik transzparensen és megbízhatóan végig kísérnek a folyamaton. A minden költségre kiterjedő árajánlat az egész alapja – reméljük, hogy a cikkünk segítségével már megrendelőként is könnyebben eligazodsz a folyamaton.

Kérj ajánlatot 2 perc alatt!